Introduktion Aztekerna, som förmodligen kom ut som en nomadisk stam i norra Mexiko, anlände till Mesoamerica runt början av 1200-talet. Från deras magnifika huvudstad Tenochtitlan framträdde aztekerna som den dominerande kraften i centrala Mexiko och utvecklade en invecklad social, politisk, religiös och kommersiell organisation som förde många av regionens 8217-stadstater under deras kontroll vid 15-talet. Invaderare som leddes av den spanska conquistadoren Hernan Cortes störte aztekerna med våld och fångade Tenochtitlan år 1521, vilket gav upphov till Mesoamerica8217s sista stora infödda civilisation. Tidig Aztec Historia Aztec-folkets exakta ursprung är osäkert, men de tros ha börjat som en nordlig stam av jägare-samlare, vars namn kom från sitt hemland, Aztlan (eller White Land). Aztekerna var också kända som Tenochca (från vilket namnet för deras huvudstad, Tenochtitlan, härleddes) eller Mexica (ursprunget till namnet på staden som skulle ersätta Tenochtitlan, samt namnet på hela landet) . Aztekerna uppträdde i Mesoamericaas syd-centralregion av pre-colombianska Mexiko är känd under början av 1200-talet. Deras ankomst kom strax efter, eller kanske hjälpte till, fallet av den tidigare dominerande mesoamerikanska civilisationen, Toltekerna. Visste du att Aztec-språket, Nahuatl, var det dominerande språket i centrala Mexiko i mitten av 1350-talet. Många Nahuatl-ord lånade av spanska absorberades senare också på engelska, inklusive chili eller chili, avokado, choklad, coyote, peyote, guacamole, ocelot och mescal. När aztekerna såg en örn uppe på en kaktus på det myrka landet nära sydvästra Texcocosjön, tog de det som ett tecken för att bygga sin bosättning där. De dränerade det träskiga landet, byggde konstgjorda öar där de kunde plantera trädgårdar och grundade grunden för deras huvudstad Tenochtitln, 1325 AD. Typiska Aztec-grödor omfattade majs, tillsammans med bönor, squashes, potatis, tomater och avokadoer de stödde sig också genom fiske och jakt på lokala djur som kaniner, armadillos, ormar, coyoter och vildkalkon. Deras relativt sofistikerade jordbrukssystem (inklusive intensiv odling av mark och bevattning) och en stark militär tradition skulle göra det möjligt för aztekerna att bygga en framgångsrik stat och senare ett imperium. Aztec Empire 1428, under ledaren Itzcoatl, bildade aztekerna en trevägs allians med Texcocans och Tacubans för att besegra sina mäktigaste rivaler för inflytande i regionen, Tepanec, och erövra huvudstaden Azcapotzalco. Itzcoatls efterträdare Montezuma (Moctezuma) Jag, som tog makten 1440, var en stor krigare som blev ihågkommen som Aztec-imperiens far. I början av 1500-talet hade aztekerna kommit för att styra över 500 små stater och cirka 5 till 6 miljoner människor, antingen genom erövring eller handel. Tenochtitln på sin höjd hade över 140.000 invånare, och var den tätst befolkade staden någonsin att existera i Mesoamerica. Livliga marknader som Tenochtitlans Tlatelolco, som besökte cirka 50 000 personer på stora marknadsdagar, körde Aztecs ekonomi. Aztecs civilisation var också högt utvecklad socialt, intellektuellt och artistiskt. Det var ett starkt strukturerat samhälle med ett strikt kastsystem på toppen var adelsmän, medan i botten var serfs, indentured tjänare och slavar. Aztec-troen delade många aspekter med andra mesoamerikanska religioner, som Maya. särskilt inklusive riten av mänskligt offer. I de stora städerna i Aztec-riket belägna storslagna tempel, palats, plazor och statyer civilisationerna, som var ofördelaktiga för de många aztec-gudarna, däribland Huitzilopochtli (krigets och solens gud) och Quetzalcoatl (Feathered Serpent), en Toltec gud som betjänade många viktiga roller i Aztecs tro genom åren. Aztec-kalendern, som är gemensam i mycket av Mesoamerica, var baserad på en solcykel på 365 dagar och en ritualcykel på 260 dagar spelade kalendern en central roll i Aztecs samhälls religion och ritualer. Europas invasionskamp Aztec-civilisationens fall Den första europeiska som besökte Mexikos territorium var Francisco Hernandez de Cordoba, som anlände till Yucatan från Kuba med tre skepp och omkring 100 män i början av år 1517. Cordobars rapporter om hans återkomst till Kuba bad den spanska guvernören där , Diego Velasquez, att skicka en större kraft tillbaka till Mexiko under ledning av Hernan Cortes. I mars 1519 landade Cortes vid staden Tabasco. där han lärde sig av infödingarna till den stora aztekiska civilisationen, styrdes sedan av Moctezuma (eller Montezuma) II. Cortes grundade staden Veracruz på den sydöstra mexikanska kusten, där han utbildade sin armé till en disciplinerad stridsstyrka. Cortes och ca 400 soldater marscherade sedan in i Mexiko, med hjälp av en inbyggd kvinna som kallades Malinche, som fungerade som översättare. Tack vare instabilitet i Aztec-riket kunde Cortes bilda allianser med andra inhemska folk, särskilt Tlascalans, som då krökte med Montezuma. I november 1519 anlände Cortes och hans män till Tenochtitlan, där Montezuma och hans folk hälsade dem som hedrade gäster enligt Aztec-sedvaner (delvis på grund av Cortes fysiska likhet med den ljusskinniga Quetzalcoatl, vars återkomst var profeterad i Aztec legend). Även om aztekerna hade överlägsna tal var deras vapen underlägsen, och Cortes kunde omedelbart ta Montezuma och hans följe av herrarnas gisslan och få kontroll över Tenochtitla. Spanjorerna mördade sedan tusentals aztec-adelsmän under en ritualdans ceremoni, och Montezuma dog under osäkra omständigheter medan han var i förvaring. Cuauhtemoc, hans unga brorson, tog över som kejsare, och aztekerna körde spanjorerna från staden. Med hjälp av de inhemska rivalerna Aztecs monterade Cortes en offensiv mot Tenochtitlan och slog till slut mot Cuauhtemocs motstånd den 13 augusti 1521. Totalt trodde cirka 240 000 personer att ha dött i stadens erövringen, vilket effektivt upphörde aztec civilisationen. Efter sin seger slog Cortes Tenochtitla och byggde Mexico City på sina ruiner blev det snabbt det främsta europeiska centrumet i den nya världen. Faktokontroll Vi strävar efter noggrannhet och rättvisa. Men om du ser något som inte ser rätt ut, kontakta oss. Aztec Civilization av Mark Cartwright publicerad den 26 februari 2014 Aztec Empire blomstrade mellan c. 1345 och 1521 CE och täckte i största utsträckning det mesta av norra Mesoamerica. Aztec-krigare kunde dominera sina grannländer och tillåta linjer som Motecuhzoma II att införa Aztec-idealer och religioner över Mexiko. Högt uppnådd inom jordbruk och handel, var den sista av de stora mesoamerikanska civilisationerna också noterad för sin konst och arkitektur som rankas bland de finaste som någonsin producerats på kontinenten. Aztec-staten är faktiskt den mest väl dokumenterade mesoamerikanska civilisationen med källor, inklusive arkeologi. inhemska böcker (codices) och långa och detaljerade konton från sina spanska erövrar - både av militära män och kristna präster. Dessa senare källor kan inte alltid vara tillförlitliga, men bilden vi har av aztekerna, deras institutioner, religiösa metoder, krigföring och det dagliga livet är en rik, och den fortsätter att ständigt utökas med detaljer som läggs till genom ansträngningar från 21-talets arkeologer och forskare. Annons Historisk översikt Någon gång runt 1100 CE började städerna eller altepetl som spred sig över centrala Mexiko konkurrera med varandra om lokala resurser och regional dominans. Varje stat hade sin egen härskare eller tlatoani som ledde ett adelsråd, men dessa små stadscentrum omgivna av jordbruksmark försökte snart utvidga sin rikedom och inflytande så att genom c. 1400 CE hade flera små imperier bildats i dalen i Mexiko. Dominerande bland dessa var Texcoco. huvudstaden i Acholhua-regionen och Azcapotzalco, huvudstaden i Tepenec. Dessa två imperier kom ansikte mot ansikte 1428 CE med Tepanec-kriget. Azcapotzalco-styrkorna besegrades av en allians av Texcoco, Tenochtitlan (Mexikans huvudstad) och flera andra mindre städer. Efter segern bildades en Triple Alliance mellan Texcoco, Tenochtitlan och en rebel Tepanec-stad, Tlacopan. En kampanj för territoriell expansion började där krigsfördelarna - vanligtvis i form av hyllningar från den erövrade - delades mellan dessa tre stora städer. Över tiden kom Tenochtitlan att dominera Alliansen, dess härskare blev den högsta ruaren - den huey tlatoqueen (39high king39) - och staden etablerade sig som huvudstaden i Aztec imperiet. Världens herrar, deras imperium så brett och rikligt att de hade erövrat alla nationerna. Diego Duraacuten Empire fortsatte att expandera från 1430 CE och Aztec-militären - förstärkt av övertygelse av alla vuxna män, män levererade från allierade och erövrade stater och sådana elitgrupper som örn - och jaguarkrigarna - svepte undan sina rivaler. Aztec-krigare bär på vadderad bomullspansar, bär en trä - eller räversköld täckt av dolda skott och vapen som en super skarp obsidian svärdklubb (macuahuitl), en spjut - eller pärlkastare (atlatl) och pilbåge. Elite-krigare hade också spektakulära fjädrar och djurhudkostymer och huvudbonader för att beteckna deras rang. Striderna koncentrerades i eller runt storstäderna och när dessa föll vinsterna hävdade hela kringliggande territorium. Regelbundna hyllningar extraherades och fångarna togs tillbaka till Tenochtitlan för rituellt offer. På detta sätt kom Aztec-imperiet för att täcka det mesta av norra Mexiko, ett område på cirka 135 000 kvadratkilometer. Empiriet hölls samman genom utnämning av tjänstemän från Aztec-hjärtat, inter-äktenskap, presentgivande, inbjudningar till viktiga ceremonier, byggandet av monument och konstverk som främja den kejserliga ideologin i Aztec och viktigast av allt den allvarliga hot om militärt ingripande. Vissa stater var integrerade mer än andra medan de på imperiets ytterligheter blev användbara buffertzoner mot mer fientliga grannar, särskilt Tarascan-civilisationen. Annons TenochtitlAn Azote-huvudstaden Tenochtitlan på den västra stranden av Texcoco-sjön blomstrade så att staden kunde prata minst 200 000 invånare i början av 1600-talet, vilket gjorde den till den största staden i Pre-Columbian Americas. Dessa invånare var uppdelade i flera sociala lag. På toppen var lokala linjaler (teteuhctin), då kom adelsmän (pipiltin), commoners (macehualtin), serfs (mayeque) och slutligen slavar (tlacohtin). Stratorna verkar ha varit relativt fasta, men det finns några tecken på rörelse mellan dem, särskilt i de lägre klasserna. Inte bara den politiska och religiösa huvudstaden Tenochtitlaacuten var också ett stort handelscentrum med varor som strömmar in och ut som guld. greenstone, turkos, bomull, kakao bönor, tobak, keramik. verktyg, vapen, livsmedel (tortillas, chili såser, majs, bönor och till och med insekter) och slavar. De spanska inkräktarna var enormt imponerade av stadens prakt och storslagna arkitektur och konstverk, särskilt Templo Mayor-pyramiden och massiva stenskulpturer. Dominerande staden var den stora heliga stadsdelen med sina tempel och monumentala bollplanet. Tenochtitlan39s vattenförvaltning var också imponerande med stora kanaler som korsade staden, som var omgiven av chinampas - uppvuxna och översvämmade fält - vilket kraftigt ökade Aztecs jordbrukskapacitet. Det fanns också floddykar, konstgjorda reservoarer för färskt vatten och underbara blomsterträdgårdar prickade runt staden. Hela staden var utformad för att inspirera awe i folket, särskilt besökande adelsmän som, underhöll med överdådiga ceremonier, kunde se att Mexica Aztecs verkligen var: Annonsens mästare i världen, deras imperium så brett och rikligt att de hade erövrat alla nationerna och att alla var deras vassaler. Gästerna, som såg sådan rikedom och rikedom och sådan auktoritet och makt, var fyllda av terror. (Diego Duraacuten, den spanska friaren, citerad i Nichols, 451) Mytologi och religion, som med de flesta forntida kulturer, var nära sammanflätade för aztekerna. Själva grundandet av Tenochtitlaacuten grundades på tron att folk från det mytiska landet Aztlaacuten (literally 39Land of White Herons39 och ursprunget för Aztec-namnet) i den västra nordvästen först hade bosatt sig i dalen i Mexiko. De hade visats vägen av sin gud Huitzilopochtli som hade skickat en örn som satt på en kaktus för att indikera exakt var dessa invandrare skulle bygga sitt nya hem. Guden gav också dessa människor sitt namn, Mexica, som tillsammans med andra etniska grupper, som på samma sätt talade Nahuatl, tillsammans utgjorde de folk som nu allmänt kallas aztekerna. Aztec pantheon innehöll en blandning av äldre mesoameriska gudar och specifikt Mexica gudar. De två främsta gudarna var Huitzilopochtli (kriget och solguden) och Tlaloc (regenguden) och båda hade ett tempel ovanpå Templo Mayor-pyramiden i Tenochtitlan. Andra viktiga gudar var Quetzalcoatl (den fjädrade ormen gud som är vanlig för många mesoamerikanska kulturer), Tezcatlipoca (högsta gud i Texcoco), Xipe Totec (Guds vår och jordbruk), Xiuhtecuhtli (gud av eld), Xochipilli (gud av sommartid och blommor) , Ometeotl (skaparens gud), Mictlantecuhtli (gud av de döda) och Coatlicue (jordmodergudinnan). Denna ibland förvirrande uppsättning av gudar presiderade över alla aspekter av det mänskliga tillståndet. Tidpunkten för ceremonier till ära för dessa gudar dikterades av en mängd kalendrar. Det var 260-dagars Aztec-kalendern som delades in i 20 veckor, var och en av 13 dagar, som bar namn som krokodil och vind. Det fanns också en Solar kalender bestående av 18 månader, var och en av 20 dagar. 584 dagarsperioden som täckte uppkomsten av Venus var också viktig och det var en 52-årig cykel av solen som skulle beaktas. Planeternas och stjärnornas rörelse följdes noggrant (om än inte så exakt, som Maya hade gjort) och de gav motivet för den specifika tidpunkten för många religiösa ritningar och jordbruksmetoder. Solen hade inte överraskande stor betydelse för aztekerna. De trodde att världen gick igenom en serie kosmiska åldrar, var och en hade sin egen sol men slutligen förstördes varje värld och ersattes av en annan tills den femte och sista åldern nåddes - dagens azteker. Denna kosmiska framsteg var underbart representerad i den berömda solstenen men också uppväxt på många andra ställen också. Gudarna hedrade med festivaler, banketter, musik, dans, dekoration av statyer, rökförbränning, rituell begravning av värdefulla varor, straff som blodförluster och djuroffer. Människor, både vuxna och mindre ofta barn, offrades också ofta för att metaforiskt gudade gudarna och hålla dem glada för att de skulle bli arg och göra livet svårt för människor genom att skicka stormar, torka etc. eller till och med för att hålla solen uppe varje dag. Offren togs vanligen från den förlorande sidan i krig. Faktum är att de så kallade 39Flowery Wars39 specifikt åtagit sig för att samla offeroffer. De mest prestigefyllda erbjudanden var de krigare som hade visat stor tapperhet i strid. Offret själv kunde ta tre huvudformer: hjärtat avlägsnades, offret blev halshuggat eller offret gjordes för att kämpa i en hopplös ensidig tävling mot elitkrigare. Det fanns också impersonatorer som klädde sig i en speciell guds regalia och i själva verket offrades själva ceremonin. Arkitekturförstärkning Art Aztekerna var själva uppskattande av konst och de samlade bitar från hela sitt imperium för att återföras till Tenochtitlaacuten och ofta begravdes ceremoniellt. Aztec konst var ingenting om inte eklektisk och varierade från miniatyr graverade dyrbara föremål till massiva sten tempel. Monumentala skulpturer var en speciell favorit och kan vara fruktansvärda monstrosities som den kolossala Coatlicue-statyn eller vara väldigt levande som den berömda skulpturen av en sittande Xochipilli. Hantverkare kan vara specialiserade på metallarbeten, träsnideri eller stenskulptur med material som används som ametist, bergkristall, guld, silver och exotiska fjädrar. Kanske är några av de mest slående konstobjekten de som använde turkosmosaik, såsom den kända masken av Xuihtecuhtli. Vanliga former av keramikskärl inkluderar antropomorfa vaser i ljusa färger och med speciell anmärkning var den finproducerade och högt värderade Cholula ware från Cholollan. Aztekisk konst avbildade alla slags ämnen, men särskilt populär var djur, växter och gudar, särskilt de som relaterade till fertilitet och jordbruk. Konst kan också användas som propaganda för att sprida Tenochtitlans imperiala dominans. Exempel som Sun Stone, Stone of Tizoc och Throne of Motecuhzoma II visar alla Aztec-ideologier och försöker nära förbinda politiska härskare med kosmiska händelser och till och med gudarna själva. Även arkitektur kunde uppnå detta mål, till exempel pyramiden Templo Mayor försökte replikera det heliga ormberget Aztec-mytologin, Coatepec och tempel och statyer med Aztec-symboler upprättades över imperiet. Aztec-imperiet, som kontrollerade cirka 11.000.000 människor, hade alltid haft att göra med mindre uppror - vanligtvis när nya härskare tog makten på Tenochtitlan - men de hade alltid blivit krossade snabbt. Tidvattnet började dock vända, då aztekerna blev kraftigt besegrade av Tlaxcala och Huexotzingo år 1515 CE. Med ankomsten av spanska, skulle några av dessa rebellstater återigen utnyttja möjligheten att få sitt oberoende. När conquistadorsna äntligen anlände från Gamla världen, seglade sina flytande palats och leddes av Hernaacuten Corteacutes, var deras första förbindelser med Aztecs, Motecuhzoma II: s ledare vänliga och värdefulla gåvor utbyts. Det blev dock surt när en liten grupp spanska soldater dödades vid Tenochtitlan medan Corteacutes var borta vid Veracruz. Aztec-krigarena, olyckliga mot Motecuhzoma39s passivitet, omkastade honom och satte Cuitlahuac som den nya tlatoani. Denna händelse var precis vad Corteacutes behövde och han återvände till staden för att lindra den belejdade återstående spanska men tvingades dra tillbaka den 30 juni 1520 CE i det som blev känt som Noche Triste. Samla lokala allierade Corteacutes återvände tio månader senare och år 1521 åkte han belägringen till staden. Brist på mat och härdat av sjukdom, Aztekerna, som nu leddes av Cuauhtemoc, slutligen kollapsade på den ödesdigra dagen 13 augusti 1521 CE. Tenochtitlan avfärdades och dess monument förstördes. Från askan steg den nya huvudstaden i kolonin i Nya Spanien och den långa raden av mesoamerikanska civilisationer som hade sträckt sig strax tillbaka till Olmec kom till ett dramatiskt och brutalt slut. Om författaren Mark har en M. A. i grekisk filosofi och hans speciella intressen inkluderar keramik, antika Amerika och världsmythologi. Han älskar att besöka och läsa om historiska platser och omvandla den erfarenheten till gratisartiklar tillgängliga för alla. Hjälp oss skriva mer Var en liten ideell organisation som drivs av en handfull volontärer. Varje artikel kostar oss cirka 50 i historikböcker som källmaterial, plus redigering och servern kostar. Du kan hjälpa oss att skapa ännu fler gratis artiklar för så lite som 5 per månad. och ge dig en annonsfri upplevelse att tacka dig Bli medlem Bibliografi Coe, M. D, Mexiko (Thames Amp Hudson, 2013). Jones, D, Mytologi av Aztec amp Maya (Southwater, 2007). Mann, C. C, 1491 (Siete Cuentos, 2013). McEwan, C, Moctezuma (British Museum Press, 2009). Miller, M. E, En Illustrerad Ordbok av Gudarna och Symbolerna i Antik Mexiko och Maya (Thames Amp Hudson, 1997). Miller, M. E, Mesoamerica Art (Thames Amp Hudson, 2012). Nichols, D. L Pool, C. A, Oxford Handbook of Mesoamerican Archaeology (Oxford University Press, USA, 2012). Soustelle, J, Aztecs dagliga liv (Dover Publications, 2011). Townsend, R. F, The Aztecs (Thames Hudson, London, 2009) Juridiskt meddelande Skriven av Mark Cartwright. publicerad den 26 februari 2014 under följande licens: Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike. Denna licens tillåter andra att remixa, tweakera och bygga på detta innehåll kommersiellt, så länge de krediterar författaren och licensierar sina nya skapelser på samma sätt. Relaterat innehåll Aztec Empire, centrerad vid Tenochtitlans huvudstad dominerade mest av Mesoamerica i 15 och 1600-talet CE. Med militär erövring och handelsutbyggnad spred sig även aztekerna, och Aztekerna gjorde det möjligt att uppnå en kulturell och politisk hegemoni över sina ämnen och skapa eftertida en påtaglig rekord av den konstnärliga fantasi och. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 02 september 2013 Aztec civilisationen som blomstrade i Mesoamerica mellan 1345 och 1521 CE har fått ett ökänt rykte för blodtörstigt mänskligt offer med luriga tales om det slående hjärtat som rippas från det fortfarande medvetna offeret, dekapitation, skinning och dismemberment. Alla dessa saker hända men det är viktigt att komma ihåg det för aztekerna. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 18 mars 2015 Aztekerna engagerar sig i krigföring (yaoyotl) för att förvärva territorium, resurser, upproruppror och att samla offeroffer för att hedra sina gudar. Krigskrig var en grundläggande del av Aztec-kulturen, med alla män som förväntas delta aktivt och slåss, som nämns i Nahuatl-poesin som sköldsången39, betraktades som en evig religiös. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 27 juni 2014 Choklad var en av de mest önskade livsmedel av Mesoamerica och konsumeras av bland annat Olmec, Maya och Aztec civilisationer. Dess förbrukning sprider sig även via handelsvägar till andra delar av Amerika, inklusive Chaco i moderna New Mexico. Den tidigast kända användningen av choklad var av Olmec runt 1900 f. Kr. och åtnjöt som en drink. fortsätt läsa av Joshua J. Mark publicerad den 30 oktober 2014 Till folket i den antika världen var det ingen tvekan om att människans själ överlevde kroppslig död. Oavsett individens personliga syn på ämnet var de kulturellt uppenbarade att de döda bodde i en annan form som fortfarande krävde någon form av näring, i ett efterliv som i stor utsträckning dikterades av flera. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 27 augusti 2013 Huitzilopochtli (pron Huit-zi-lo-pocht-li) eller lsquoHummingbird av Southrsquo eller lsquoBlue Hummingbird på Leftrsquo var en av de viktigaste gudarna i Aztec Pantheon och för Meacutexica han var den högste guden. Han var solens och krigets gud, betraktad som protektor för Aztecs huvudstad Tenochtitlaacuten och därtill hörande. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 10 oktober 2013 Montezuma, eller mer korrekt, Motecuhzoma II Xocoyotzin (aka Moctezuma) eller lsquoAngry Liksom en Lordrsquo var den sist fullständigt oberoende linjalen i Aztec-riket innan civilisationsquos kollapsar i spanska händer i tidigt 16th century CE. Med tlatoaniens ställning, vilket betyder lsquospeakerrsquo, år 1502 skulle han styra som. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 5 mars 2016 Pulque är en alkoholhaltig dryck som först berusades av Maya, Aztecs, Huastecs och andra kulturer i antika Mesoamerica. På samma sätt som öl är den gjord av jäs eller juice av maguey-växten (Agave americana). På Aztecs språket Nahuatl var det känt som oktober och till Maya var det chih. Bara mildt alkoholisk ökade pulkpotensiteten ofta. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 01 augusti 2013 Quetzalcoacuteatl (pron Quet-zal-co-at) var en av de viktigaste gudarna i antika Mesoamerica. Guden som kallas Plumed Serpent är en blandning av fågel och rattle orm och hans namn är en kombination av Nahuatl-orden för quetzalen - den smaragd plumed fågeln - och klacken eller ormen. Han var också känd som Kukulkaacuten till Maya, Gucumatz till Quicheacute. fortsätt läsa av Mark Cartwright publicerad den 04 september 2013 Aztec Sun Stone (eller Calendar Stone) visar de fem på varandra följande världarna av solen från Aztecs mytologi. Stenen är därför inte på något sätt en fungerande kalender, men snarare är det en utsmyckad snidad solskiva, som för aztekerna och andra mesoamerikanska kulturer representerade härskande. På toppen av stenen är en date glyph (13 reed) som representerar. fortsätt läsa Aztecs ekonomi handel och valuta Aztekerna handlade allt, och det var en viktig del av sitt liv, och deras ekonomi låg starkt på jordbruk och jordbruk. Aztec Farmers växte bönor, squash, avokado, tobak, hampa och paprika men den viktigaste grödan var majs. Trots sina primitiva sätt och jordbruksverktyg producerade aztekbönderna tillräckligt med mat för att leverera inte bara sina egna behov, utan också hela stadens, och detta spelade en nyckelroll i ekonomin och handeln med aztec-civilisationerna. Bortsett från grödor erbjuder Aztecs-marknaden olika varor och tjänster, inklusive allt du kan tänka dig. Råvaror, färdiga produkter, smycken, trä och jämn medicin kan köpas i denna enda stoppbutik, och den största samlingsplatsen för Aztekerna. Deras utbyte var genom hyllning och handel. De bytte ut med olika valutor, men ekonomin i Aztec-livet drivs huvudsakligen av denna marknad, hjärtat av Aztecs samhälle. Aztec jordbruk och chinampas Aztekerna odlade chinampasna där var grunda sjöar fyllda med lera eller våt mark bildad i en fyrkantig form. Dessa små jordhöjder var väldigt friska, vilket bidrog till att odla grödor. Deras konsistens gjorde det möjligt för aztekerna, som vid den tiden inte hade komplicerade verktyg, att använda sig av bara pinnar för att vända jorden. Till denna dag finns dessa flytande trädgårdar fortfarande i Mexiko, och den tiden bildade ryggraden i Aztecs jordbrukssystem. Aztec Farm Gods Baserat på religion hade aztekerna specifika gudar som de dyrkade i samband med jordbruk. Centeotl var majsguden, medan Tlaloc var deras regn och fruktbarhetsgud. Huitzilopochtli, krigets och gudens gud krävde människans blod och hjärtan så att solen skulle stiga varje morgon, vilket givetvis är nödvändigt för jordbruket. Därför höll aztekerna många religiösa ceremonier som var viktiga för att fira skördar och planteringar, så att aztekerna kunde garantera fertilitet från gudarna. Olika saker de antika aztekerna skulle handla med aztec-handlare och handlare. Handel var oerhört viktigt och så var handlarna trodde mycket på Aztec-samhället. De var en klass under adelarna men över commoners och denna speciella undergrupp var mestadels ärvad. Merchants som reser långt bortom Aztec-staden kallades pochteca, och dom styrde marknaderna under Aztec-riket på grund av deras borttagna artefakter och varor som inte kunde erhållas inom Aztec-stadens gränser annars. Tillbaka på dagen var det nödvändigt att Aztec-handlarna var tvungna att bära de flesta varor genom att använda en tumlin som var ett pannband. Detta var hårt arbete och medan köpmännen krävde respekt och status skulle de också behöva arbeta hårt. De reser långt och långt, även genom att kryssa över vatten som använder sig av kanoter. Den största marknaden i Aztec-imperiet Marknaden eller som aztekerna kallade den Tianquiztli var lokaliserad nära huvudtemplet i centrum av samhället i alla större städer. Denna position var viktig eftersom marknadsplatsen i Aztec-tider, som vi tidigare nämnde, var hjärtat av handeln, systemet som behöll Aztec-civilisationen och rörde sig för medborgarna. Den spanska erövraren Cortes rapporterade att den största marknaden på den tiden var marknaden för Tlatelolco, systerbyen Tenochtitlan. Upp till 60 000 personer samlades där varje dag som det var öppet 24 timmar om dygnet hela året. Det fanns mindre Aztec-marknader som specialiserade sig på en viss typ av varor eller tjänster. Till exempel skulle en marknad vara välkänd för att sälja slavar, medan en annan skulle specialisera sig på försäljning av smycken. De mindre var i de flesta fall endast öppna fem dagar i veckan, medan de större marknaderna var öppna i sju dagar i veckan, så att de kunde få vad de behövde varje dag i veckan. Aztec-valutan Tyghandeln var viktig i Aztecs samhälle I aztec-tider var den gemensamma valutan givetvis handel och byteshandel. De två vanligaste sätten att Aztekerna bytte ut var genom användning av kakaobönor gjorda i choklad och bomull och intressant ordet choklad kom faktiskt från Nahtul-språket xocolati. De varierar i värde beroende på kvaliteten på bönorna eller bomullen. Aztekerna använde också en form av pengar som kallades Quachtli, även om detta inte var lika vanligt som bytehandel eller handel, och var återigen en form av bomull skuren i standardiserade längder. Slutligen och mest märkligt, öste Aztekerna ibland att sälja sina barn i utbyte mot varor eller tjänster. Kakaobönor Kakaobönor var den vanligaste och viktigaste valutan som aztekerna använde. Ju högre kvaliteten på bönorna desto högre är dess värde. Jordens kvalitet bönorna växte in och de gynnsamma väderförhållandena återspeglas i bönans kvalitet, och aztekerna använde denna valuta för små inköp. Intressant namnet på kakaobönan betecknades faktiskt som cacao av Aztec-folket, och kommer från ett träd som naturligtvis heter Theobroma Cacao. Där den engelska versionen av ordet ändrats är verkligen ett mysterium, men det är dock att det kunde ha spunnits eller sagt eller stavats fel vid något tillfälle och ordet kakao fastnat. Större inköp handlades med Quachtli eller tyg. Dess värde växte om det vävdes tätt och det kan kosta så mycket som 300 kakaobönor. I aztec-tider trodde man att omkring tjugo längder av ens den löst vävda tyg var tillräckligt för att en genomsnittlig familj skulle leva på ett år. Såklart var Quachtli viktigt men också ganska sällsynt att äga i stora mängder. Används av alla klasser i Aztecs samhälle, tajaderas, eller hovspengar, gjordes av tunn koppar och hade en standardvikt och storlek. Det kallas ibland hånpengar på grund av dess likhet med formen av en hak. Tajaderas köptes med kakaobönor och användes sedan för handel med andra varor på Tlatelolco, den största marknadsplatsen som regelbundet besökte av handlare från andra delar av världen. Aztec Children Shockingly and sadly as we mentioned before, Aztec children were also used sometimes as currency. It was a common practice among the Aztecs to sell their children as a slave or even for sacrifice, with an Aztec child sometimes selling for up to 600 cocoa beans Aztec trading, currency and the economy in summary Trading was in Aztec times a very important act, that kept society moving and pushing forward. The Aztec people would trade daily, visit the marketplace and use the various forms of accepted currency to make their purchases. This practise is of course not unique to the Aztec people, but with the marketplace being a large part of Aztec society it was as import here as anywhere. Faisal Khan is right about a few things, including the lack of a main beast of burden, but his answer reflects the misinformation in Wikipedia and other such sources, which I will try to correct here with my professor039s help. The pre-Conquest Mesoamerican markets were highly hierarchical and geography dependent, and the long-term expansion of the Triple Allianceempire directly promoted the growth and volume of trade in various arteries (in and outside the Valley of Mexico) leading to the centralhighest-ranked market at Tlatelolco. These arteries (and veins) stretched from the Valley down to the Isthmus of Tehuantepec via the quotRoad to Xoconochcoquot and along both coasts of what is now Mexico, and there039s no doubt that millions of commoners, merchants ( oztomecatl and pochtecatl . independent and state merchants, respectively), and other people traversed at least the interior routes. The government, however, sent militaryeconomic expeditions to other quotcountriesquot in Mesoamerica for trade and eventually set up regular trade routes outside the Empire. Exchange was all people-driven, because the Empire had goals to satisfy its nobles with luxury goods and to feed its people. The markets had judges who monitored people039s behaviour and trading practices, and even though the trading itself was chaotic, everything from the area of the citytown the market was in to the types and numbers of goods were closely ordered and checked by the pochteca (merchants who served as spies and recon for the government). 1. Cacao beans (for very small purchases) and bolts of cloth called quachtli (larger purchases) were the major currencies of the Aztec markets, and I think the quachtli was more often used than the cacao bean or copper axe, because of availability and its extensive use in paying taxes and tributes. Minor currencies included seashells, rare stones, T-shaped copperbronze axes, and quills of gold and salt. 2. Yes, special slaves were used to carry goods for the nobility and the pochteca . but, more often, people just traded what they had, and all kinds of specialist producers would sell their wares in booths. Those weren039t really slaves in the traditional sense, but carriers, or tlameme . who went with various expeditions to fringe regions of the Empire or other non-imperial domains. The tlameme also served various markets when not traveling outside the Empire. Because the millions of Nahua and Otomi people all needed goods, they traveled to local markets for common goods and to the larger higher-rank markets when they needed something unique or special. 3. As for the actual trade goods (sorry for taking so long to get here) Their economy featured a variety of agricultural and militaryindustrial goods. Although the Nahua diet of chillies, tomatoes, pulque, avocados, and mainly beans and lime-washed maize was primary, occasionally domesticated turkeys, dogs, and the Muscovy duck were used in a limited fashion for food and for hunting (also fishing in the Valley). All of those foods were traded in the markets, along with live animals, vegetables, fruit, and medicinal plants. Non-food goods: Obsidian (for prismatic blades), ceramics (including glazed pottery and cookware like corn grinding dishes and griddles), copper and bronze tools, cotton and military clothing, jade, obsidian, rock crystal, amber, turquoise, gold, and silver ornaments and luxury goods, feathers (of the quetzal, parrot, and macaw) for military decoration, slaves themselves, cacao beans, salt, (painted) manuscripts, and sculptures, usually of stone. My sources: The Aztecs . 3rd edition, Michael E. Smith (he039s probably the most experienced and prolific Mesoamerican anthropologist) William Fowler . noted expert of Mesoamerican anthropology at Vanderbilt University and one of the best professors I039ve ever had. 1.8k Views middot View Upvotes middot Not for Reproduction The Aztec039s were essentially a non-agricultural trading economy, they never really at the time had used animals in harvesting large swaths of land for say rice or wheat plantation. The plough had not been invented as far as the Aztecs were concerned. So thus, even in their trading system, they did not have the transportation to moe massive volume (like food grain). The Aztecs did not have beast of burden (cow, mule, horse, etc.) in their trade. Surprisingly, animals were not used to ferry the traded goods, men were, in particular slaves were. Hence the volume also diminished significantly when trying to trade outside the empire (because of the long and treacherous distances) and there is only so much a man can carry. Trading was limited to smaller more manageable items. Their currency for trade was the Cacao bean. Most of the trade was done within the Aztec empire (to the surprise of the Spaniards). They found out that because of the brutal payback the Government wanted from all the tribes over which they rules. Their trade was predominantly limited to two areas: marketplace and neighboring adjoining areas to the empire. Here is a very exact summation from the Wiki page on Aztec society039s trade: Prior to the fall of the Aztec, the Aztec people had a stable economy driven by a successful trade market. The markets, which were located in the center of many communities, were well organized and diverse in goods, as noted by the Spanish conquistadors upon their arrival. The regional merchants, known as tlanecuilo tended to barter utilitarian items and foodstuffs, which included gold, silver, and other precious stones, cloth and cotton, animal skins, both agriculture and wild game, and woodwor k. The trade market of the Aztec people was not only important to commerce, but also to the socialization, as the markets provided a place for the people to exchange information within their regions. This type of trade market was used primarily for locally produced goods, as there was not much traveling needed to exchange goods at the market. With no domestic animals as an effective way to transport goods, the local markets were an essential part of Aztec commerce. However, the Aztec nobility obtained much of their merchandise from neighboring highland basins, distant places within the empire, and from land beyond the empire therefore creating the need for a long distance trade organization. Reference: The Cacao Bean (the currency of the Aztecs). Wiki page on the Cacao (or Cocoa bean: en. wikipedia. orgwikiCac. ) Aztecs: Trade, Economy and Merchants: library. thinkquest. org16. The Aztec trading system: socybertyhistorythe. Aztecs: Trade in the Marketplace: plu. edu 8.1k Views middot View Upvotes middot Not for Reproduction
Comments
Post a Comment